• حداد لمدة أسبوع علي أرواح ضحايا أحداث بورسعيد الدامية

اجابة عن استفسارات زوار المدونة الكرام 1

الأربعاء، أكتوبر 20، 2010 Labels:
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اجابة عن استفسارات زوار المدونة الكرام 1


الموضوع ده علشان أرد بيه علي أحد استفسارات الاخوة الكرام من الزوار الكرام
المشاركة هي :
إنت باشا بجد والله اول مرة القي الشرح دة عالنت ..
ممكن تجاوبلي على شوية استفسارات لو سمحت ..

ما هي مسافة عمل الروتر ؟
هل يمكن تركيب سويتش عليه حتى أستطيع التوصيل بأجهزة لايوجد بها كارتة ويرلس ؟
هل الخدمة جيدة (لاتنقطع)
إين مراكز الدفع في مصر بالأسكندرية

شكراً لك مقدماً ..

  
 أنا طبعا شاكر جدا ليك و أتمني المدونة تحصل علي اعجابك
بالنسبة لأسئلة حضرتك :

1-  ما هي مسافة عمل الروتر ؟
السؤال ده ملوش عندي اجابة أكيدة بس أنا المعلومة اللي عندي:
فهناك نوعان من الـ wi-fi احدهما بامتداد موجات قصيرة طولها 2.4GHz اما الاخرى فهي بمتداد 5GHz وهي غير موجوده بالسوق وذلك لدواعي امنيه .
بالنسبة للتردد 2.4GHz قد تصل الى مسافة 300 متر بدون حواجز اما التقنية الاخرى فتصل الى 800متر بدون حواجز وهي لا تفضل وذلك لانها تتدخل مع الموجات الاخرى القريبه منها .و راوتر اتصالات بتردد 2.4 GHZ  فنقدر نقول السافة 300 متر.

2-هل يمكن تركيب سويتش عليه حتى أستطيع التوصيل بأجهزة لايوجد بها كارتة ويرلس ؟
راوتر اتصالات أساسا فيه واير ليس فحضرتك مش محتاج تقلل من النقطة ديه خالص ان شاء الله
 
 3-هل الخدمة جيدة (لاتنقطع)؟
 اجابة السؤال ديه بتتوقف علي حاجات كتير أولا السنترال اللي حضرتك تبعه يعني مثلا فيه سنترالات بتبقي مليانة مشاكل و كل شوية تقطع و طبعا الجزء ده حضرتك أعلم بيه مني لكن اللي أنا واثق فيه أن الشركة محترمة جدا و هتلاقي خدمة مميزة جدا علشان الشركات ديه لسة بتبني ثقة في السوق و لازم يبقي مفيش غلطة و الدعم الفني هيكون ان شاء الله زي الفل و الناس قمة في الاحترام و أنا أعرف ناس كتير مشتركين مثلا في فودافون و الصراحة زي الفل و النت مش بيقطع و لما بيكون فيه مشاكل الشركة بتتصل و تقولك مثلا أن النت هيتفصل عنك مثلا لمدة ساعة أو حاجة نتيجة صيانة أو حاجة لكن المشكلة الكبري هي السنترال و برده الي بيأثر علي الخدمة الاسلاك في البيت يعني مثلا البيوت القديمة أوي بتبقي الخدمة أضعف و أحسنلط تغير سلك النحاس القديم دة علشان بيهدر الطاقة.

4-إين مراكز الدفع في مصر بالأسكندرية ؟
حضرتك الميزة لما تشترك في الخدمات للانترنت عن طريق شركات المحمول ممكن تدفع عن طريق الشحن بكروت شحن علي الموبايل و هما بيسحبوا منك كل أول شهر و ده نظام جامد جدا لأن حضرتك أساسا بتدخل الانترنت علي رقم موبايل و طبعا علي الخط الارضي في السنترال.و التركيب كمان بيكون ببلاش تقريبا بس ده ممكن يكون عرض و خلص و بيجيلك لحد البيت انت بس بتكلمهم و بتحدد معاد التركيب و الناس بتيجي لحد عندك و الصراحة قمة في الذوق و الاحترام.

أتمني تكون حضرتك مستفيد من اجاباتي و لا تتردد في السؤال أو الاستفسار عن أي شئ و شكرا جدا لكلاماتك الجميلة و لزيارتك الكريمة للمدونة. 

مواضيع مرتبطة :

16 تعليقات:

غير معرف يقول...

شكراً ليك بجد ..وانا بتابع المدونة على طول علشان أعرف أخبار شركة اتصالات دايما..

Unknown يقول...

حضرتك تنور المدونة في أي وقت و تسأل زي ما تحب و ان شاء الله تلاقي الاجابة اللي ترضي حضرتك

غير معرف يقول...

ممكن تفسرلي شوية حكاية الدفع عن طريق الكروت في شركة اتصالات
وزي ماحضرتك كنت بتقول إن الراوتر فيه سويتش اساساً ..طب فيه كام بورت
وشكراً ليك مرة تانية

غير معرف يقول...

وممكن توريني الصفحة بتاعة الدفع عن طريق الكروت في شركة اتصالات لأن دى أهم نقطة بالنسبالى لان انا اساساً مشترك مع تي داتا والدفع في سموحة وانا في الهانوفيل اساساً ..فعاوز اغيرها عشان الدفع وعشان الراوتر فيه وايرلس
وشكراً ليك مرة تانية..

Unknown يقول...

حضرتك أنا مشترك انترنت فودافون و الدفع بيكون عن طريق شحن رصيد علي الخط اللي حضرتك دخلت عليه الخدمةو الراوتر فيه 4 بورت

معلش ش فاهم قصدك بالنسبة للصفحة بتاعت الدفع؟

Amer يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Amer يقول...

يعني أقصد ان موقع اتصالات مش كاتب اي حاجة عن الدفع بالخط زي مافودافون كاتبة
أرجو حضرتك تكون فهمتني
وشكراً ..

Unknown يقول...

حضرتك اديني بعض الوقت و ان شاء الله في خلال ساعتين هبعتلك اللينك اللي بيوضح كلامي

أنا فهمت قصد حضرتك و جاري العمل علي الموضوع

Unknown يقول...

يا أستاذ عامر
أنا جبت لحضرتك الخبر الاكيد

حضرتك زور الصفحة ديه

http://etisalat.com.eg/portal/page?_pageid=82,1&_dad=portal&_schema=PORTAL&siteAlias=etisalat&sitePath=Etisalat_Portal_Ar&kpAlias=services_ar&pageAlias=bill_ar
ديه طرق الدفع المتاحة للفواتير و منهم الفاتورة بتجلك البيت و تدفع حضرتك فوري ساعتها و بالنسبة للفروع
كله هنا
http://etisalat.com.eg/portal/page?_pageid=82,1&_dad=portal&_schema=PORTAL&siteAlias=etisalat&sitePath=Etisalat_Portal_Ar&kpAlias=about_ar&pageAlias=shops_ar
و بالنسبة لاسكندرية الفروع في
مارينا و ميامي و محرم بك و سموحة و سان ستيفانو
أنا الصراحة معرفش مين أقرب لحضرتك في الهانوفيل
أتمني الموضوع يكون واضح و جاهز لأي استفسار ان شاء الله

غير معرف يقول...

شكرا لحصك بجد ..
يعني هو اساساً بيجي يديني الفاتورة وبعدين انا اروح أدفع..لكن لو اشتركت فيالخدمة بتاعة التحصيل المنزلي يقدر ياخد منى الشهر ..
مظبوط كلامى؟
طب لو إشتركت في الخدمة دي في رسمو إضافية على الشهر؟
وشكراً
عامر

Unknown يقول...

بالضبط مكتوب في بند التحصيل من المنزل
يمكنك سداد فاتورتك فورآ بمجرد استلامها بدون مصاريف تحصيل

جزء الرسوم الاضافية ده مش عارف اجبابته بس غالبا لا لان كدا كدا الفاتورة كانت هتتبعت لحضرتك البيت و بالتالي مظنش أن فيه مشاكل و بعدين لما تكلم شركة اتصالات اسأل الراجل بتاع الخدمة و هو أكيد هيقولك الخبر اليقين بس غالبا مفيش رسوم اضافية
يارب أكون ساعدت حضرتك و أنا منتظر أي استفسارات أخري من حضرتك يأستاذ عامر و اسكندرية أجدع ناس

Amer يقول...

شكراً ليك ..
بكدة أقدر اتصل بيهم عشان أركب الخدمة
الق قبل ما العرض بتاع تدفع ست شهور تاخد تلاتة + راوتر مجاني + يو اس بي يروح
شكراً..

Unknown يقول...

ياباشا مبروك عليك ان شاء الله و ياريت تبقي تبلغنا هنا لما الانترنت يوصل و كمان تقولنا رأيك و ان شاء الله تكون مبسوط

في أي وقت المدونة مفتوحة لحضرتك تنورنا

غير معرف يقول...

بإذن الله هاقولك ..لكن الراوتر اتأجل حوالي شهر كدة عشان عندي ظروف
لما اشتريه هبقى اكتب عنه
شكراً..

غير معرف يقول...

الف الف شكر ياريس على الصور الجامدة ديه بس عندي استفسار هو ايه متوسط سرعة التحميل في السرعة 512

Unknown يقول...

تقريبا 50-70 كيلو بايت في الثانية

و حضررتك تسأل زي ما أنت عايز و ان شاء الله هتلاقي الجواب بأسرع ما يمكن

إرسال تعليق

 
عروض موبينيل - فودافون - اتصالات © 2011 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates